Μπαργιώτας: «Εθνική προτεραιότητα η σύνδεση της Εγνατίας με τη Θεσσαλία»

281

Μιλώντας στη Βουλή στο νομοσχέδιο για τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδος (Ε65), ο βουλευτής Λάρισας με τη Δημοκρατική Συμπαράταξη, κ. Κώστας Μπαργιώτας, ανέφερε τα εξής «Έχω μια απορία. Άλλος το σχεδίασε, άλλος το δρομολόγησε, ο κ. Χρυσοχοΐδης το ξεμπλόκαρε. Εσείς γιατί πανηγυρίζετε; Για να καταλάβω. Επειδή καθυστερήσατε να το δώσετε στην κυκλοφορία τέσσερα χρόνια; Επειδή αντί να ενεργοποιήσετε τη σύμβαση το 2015, την παράταση της συμβάσεως και την παραχώρηση το κάνατε μετά; Πραγματικά, δεν καταλαβαίνω. Μπράβο! Κάλλιο αργά παρά ποτέ. Η Ε65 είχε και έχει ακόμα προβλήματα βιωσιμότητας. Από τη στιγμή που αποφασίστηκε πολιτικά να γίνει, από τη στιγμή που χαράχθηκε η ΠΑΘΕ με τον τρόπο που χαράχθηκε, ήταν ένας δρόμος δύσκολος η Ε65 -είναι δεδομένο-, αλλά χωρίς το τμήμα Τρίκαλα-Κηπουρειό δεν είναι ολοκληρωμένος. Δεν θα γίνει ποτέ οικονομικά βιώσιμος χωρίς το βόρειο τμήμα. Για την Θεσσαλία και την Κεντρική Ελλάδα είναι ένα έργο πνοής υπό την προϋπόθεση ότι θα συνδέσει την Εγνατία με την Θεσσαλία, θα συνδέσει την Ηγουμενίτσα με τον Βόλο, θα συνδέσει την Κρυσταλλοπηγή με την Αθήνα. Αν δεν ολοκληρωθεί το βόρειο τμήμα, δεν έχουμε στα χέρια μας πολύ μεγάλα πράγματα. Αναγνωρίζω ότι είναι σημαντική πρόοδος για τους Τρικαλινούς που θα πάνε στα Τρίκαλα πιο γρήγορα και ούτω καθεξής. Σε επίπεδο εθνικών μεταφορών, όμως, και ανάπτυξης και ως αναπτυξιακό έργο δεν ολοκληρώνεται παρά μόνο αν ολοκληρωθεί το βόρειο τμήμα. Πού βρίσκεται το βόρειο τμήμα; Έχει αλλάξει -κατ’ εμέ σωστά- η χάραξη προς Κηπουρειό. Έχουν εξασφαλιστεί χρήματα; Βρισκόμαστε στο κενό. Η Ε65, το νότιο τμήμα της και η ολοκλήρωση της μέχρι την Εγνατία είναι ένα μεγάλο έργο υπό την προϋπόθεση ότι θα ολοκληρωθεί. Έχουμε μείνει πάρα πολύ πίσω με διαχρονικές ευθύνες και αυτής της Κυβέρνησης, αλλά κυρίως των παλαιότερων -δεν υπάρχει θέμα-, αλλά πρέπει να ολοκληρωθεί και ολοκλήρωση σημαίνει το βόρειο τμήμα».
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στα προβλήματα των συμβάσεων παραχώρησης «Όλα τα μεγάλα έργα που κατασκευάστηκαν, κατασκευάζονται και θα εξακολουθούν να κατασκευάζονται για λίγα χρόνια στην Ελλάδα έχουν σχεδιαστεί, έχουν μελετηθεί και έχουν ωριμάσει σε διαφορετικό βαθμό, επίπεδο καθένα μέχρι το 2004. Ό,τι κατασκευάστηκε μέχρι το 2004, θυμίζω ότι και λόγω της Ολυμπιάδας και λόγω του ειδικού καθεστώτος τελείωσε εμπρόθεσμα και ό,τι έμεινε πίσω το 2004, καταδικάστηκε σε μόνιμες καθυστερήσεις, αναβολές, προβλήματα, τα οποία κρατάνε ακόμη μέχρι και σήμερα. Θα στεναχωρήσω τον κ. Σκρέκα και τον κ. Καραμανλή και τους συναδέλφους της μείζονος Αντιπολίτευσης, αλλά ούτε η Ε65 αποτελεί όραμα της Κυβέρνησης Καραμανλή ούτε κανέναν άλλο μεγάλο αυτοκινητόδρομο τον οραματίστηκε η Νέα Δημοκρατία. Οι συμβάσεις παραχώρησης όντως έγιναν, ωρίμασαν μέσα στην περίοδο 2004-2007 και ήταν λεόντειες όχι μόνο για τους ιδιώτες, αλλά ήταν ιδιαίτερα επαχθείς για τους χρήστες. Το σημερινό κόστος των διοδίων από την Αθήνα μέχρι τα Τρίκαλα είναι 22 ευρώ. Αναρωτιέται κανείς πού θα φτάσει όταν επιτέλους τελειώσει στο νότιο τμήμα. Το κόστος των διοδίων στην Ελλάδα σήμερα ξεπερνάει το κόστος των καυσίμων, τουλάχιστον για τα μεσαία αυτοκίνητα με σχετικά χαμηλή κατανάλωση» είπε χαρακτηριστικά.

Ακολουθεί η απομαγνητοφώνηση της ομιλίας του κ. Μπαργιώτα:

«Επειδή οι μέρες είναι αυτές που είναι και επειδή καλά είναι καμιά φορά να ξεκινάμε και από θετικά παραδείγματα, από θετικές αναφορές και μια και μιλάμε για αυτοκινητόδρομους, ας πούμε και ας ξεκινήσουμε με μία διαπίστωση. Τα τελευταία είκοσι χρόνια η Ελλάδα, παρόλα τα προβλήματα, ενδεχομένως, τη γκρίνια, τις καταγγελίες και οτιδήποτε άλλο, έχει αναπτύξει ένα αξιόλογο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων, το οποίο την έχει μεταφέρει στον καινούργιο αιώνα. Όλοι είμαστε αρκετά μεγάλοι για να θυμόμαστε τι υπήρχε πριν την αρχή της κατασκευής της ΠΑΘΕ και πριν οι κυβερνήσεις μεταξύ 1990 και 2004, οι κυβερνήσεις Σημίτη κυρίως, ολοκληρώσουν αυτό που σήμερα ολοκληρώνεται σε επίπεδο σχεδιασμού και οράματος.
Όλα τα μεγάλα έργα που κατασκευάστηκαν, κατασκευάζονται και θα εξακολουθούν να κατασκευάζονται για λίγα χρόνια στην Ελλάδα έχουν σχεδιαστεί, έχουν μελετηθεί και έχουν ωριμάσει σε διαφορετικό βαθμό, επίπεδο καθένα μέχρι το 2004. Ό,τι κατασκευάστηκε μέχρι το 2004, θυμίζω ότι και λόγω της Ολυμπιάδας και λόγω του ειδικού καθεστώτος τελείωσε εμπρόθεσμα και ό,τι έμεινε πίσω το 2004, καταδικάστηκε σε μόνιμες καθυστερήσεις, αναβολές, προβλήματα, τα οποία κρατάνε ακόμη μέχρι και σήμερα.
Θα στεναχωρήσω τον κ. Σκρέκα και τον κ. Καραμανλή και τους συναδέλφους της μείζονος Αντιπολίτευσης, αλλά ούτε η Ε65 αποτελεί όραμα της Κυβέρνησης Καραμανλή, ούτε κανέναν άλλο μεγάλο αυτοκινητόδρομο τον οραματίστηκε η Νέα Δημοκρατία. Είναι έργα που άρχισαν στη δεκαετία του ’90, είναι κουβέντες που άρχισαν στη δεκαετία του ‘90 και παλιότερα και μερικά είναι από τότε.
Οι συμβάσεις παραχώρησης όντως έγιναν, ωρίμασαν μέσα στην περίοδο 2004-2007 και η αλήθεια είναι ότι τα επόμενα προβλήματα που εμφανίστηκαν οφείλονται κυρίως στα προβλήματα και τις ανεπάρκειας που είχαν αυτές συμβάσεις παραχώρησης. Δεν είχαν για παράδειγμα πρόληψη κινδύνου. Οι παραχωρησιούχοι δεν κινδύνευαν από τίποτα αν σταματούσαν, όπως σταμάτησαν το 2011, τα έργα, για τον απλούστατο λόγο ότι δεν υπήρχε καμία πρόβλεψη στη σύμβαση για το τι θα γίνει μετά. Εκεί άρχισαν οι συζητήσεις και αυτές έφεραν και μεγαλύτερο κόστος και τεράστιες καθυστερήσεις.
Ήταν λεόντειες όχι μόνο για τους ιδιώτες, αλλά ήταν ιδιαίτερα επαχθείς οι συμβάσεις του 2004 για τους χρήστες. Τα διόδια στην Ελλάδα ήταν και είναι ακριβότερα από τις περισσότερες χώρες Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και βλέπω με μεγάλη περιέργεια αυτούς που έκαναν καριέρα με το «δεν πληρώνω» και καταγγέλλοντας τα ακριβά διόδια, σήμερα να λένε ότι «είναι ημέρα Τρίτη. Το σημερινό κόστος των διοδίων από την Αθήνα μέχρι τα Τρίκαλα είναι 22 ευρώ. Αναρωτιέται κανείς πού θα φτάσει όταν επιτέλους τελειώσει στο νότιο τμήμα. Το κόστος των διοδίων στην Ελλάδα σήμερα ξεπερνάει το κόστος των καυσίμων, τουλάχιστον για τα μεσαία αυτοκίνητα με σχετικά χαμηλή κατανάλωση. Τα διόδια, λοιπόν, είναι ακριβά, λόγω της σύμβασης παραχώρησης και θα εξακολουθήσουν οι πολίτες να πληρώνουν ένα πολύ μεγάλο μέρος του κόστους των νέων έργων.
Σε κάθε περίπτωση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή λέει και επισημαίνει -γιατί έγινε πολύ μεγάλη κουβέντα για αυτό- ότι τα έργα ΣΔΙΤ, τα έργα παραχώρησης σε όλη τη νότια Ευρώπη και στην Ελλάδα, ό,τι υπογράφηκε εκείνη την περίοδο είναι προβληματικό, έχει κενά. Στην Ελλάδα, στην Ισπανία, στην Ιταλία υπάρχουν μεγάλα προβλήματα που έχουν κυρίως να κάνουν με ανεπάρκειες του θεσμικού πλαισίου. Αντί, λοιπόν, να συζητάμε σήμερα ή να έχουμε συζητήσει τα προηγούμενα πέντε-έξι χρόνια που έχουμε βρεθεί αντιμέτωποι με το πρόβλημα του θεσμικού κενού όσον αφορά τις παραχωρήσεις, για την ωρίμανση του θεσμικού πλαισίου στο να διορθώσουμε λάθη, προβλήματα που έχει το θεσμικό πλαίσιο στο να ξαναδούμε από την αρχή τα εργαλεία, τις ευρωπαϊκές Οδηγίες, συζητάμε στο επίπεδο ποιος είναι καλύτερος διαπραγματευτής. Κανένας δεν είναι καλός διαπραγματευτής, όταν δεν έχει στοιχεία, όταν δεν έχει ανάλυση, όταν δεν έχει εργαλεία αξιολόγησης αυτού που πάει να προκηρύξει, όταν δεν έχει υπηρεσίες. Κουνάτε το κεφάλι, κύριε Υπουργέ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Όχι συμφωνώ.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΑΡΓΙΩΤΑΣ: Συμφωνείτε, αλλά δεν άλλαξε τίποτα, τέσσερα χρόνια περάσανε, έχετε ολοκληρώσει έναν κύκλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Όχι άλλαξε, δεν το έχετε παρατηρήσει.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΑΡΓΙΩΤΑΣ: Πολύ φοβάμαι ότι στο βαθμό της διαφάνειας και στον τρόπο παραγωγής των δημοσίων έργων ελάχιστα πράγματα αλλάξανε.
Και επειδή έχω βαρεθεί να ακούω «οι προηγούμενοι» και «οι επόμενοι» έχω με πράσινα γράμματα -κύριε Υπουργέ και κύριε Καραναστάση, δεν με ακούτε- να σημειώσω ότι οι προηγούμενοι είστε και λίγο οι επόμενοι. Αν δεν κάνω λάθος και ο κύριος Υπουργός και εσείς ως μέλη του ΤΤΕ είχατε και θεσμικό λόγο και θεσμική παρέμβαση τις προηγούμενες εποχές, όπως έχετε και τώρα. Αλλαγές σημαντικές στο θεσμικό πλαίσιο, στο σύστημα παραγωγής των δημοσίων έργων εγώ ως πολίτης δεν έχω αντιληφθεί. Μακάρι να κάνω λάθος, θα φανεί τα επόμενα χρόνια.
Ας πάμε, λοιπόν, στην Ε65. Είναι ένα αναβαλλόμενο έργο. Τα είπε ο κ. Καραναστάσης, τα είπαν πολλοί. Είναι δεδομένο ότι έγινε το 2013, ξεμπλόκαρε. Έχω μια απορία. Άλλος το σχεδίασε, άλλος το δρομολόγησε, ο κ. Χρυσοχοΐδης το ξεμπλόκαρε. Εσείς γιατί πανηγυρίζετε; Για να καταλάβω. Γιατί πανηγυρίζετε; Επειδή καθυστερήσατε να το δώσετε στην κυκλοφορία τέσσερα χρόνια; Επειδή αντί να ενεργοποιήσετε τη σύμβαση το 2015, την παράταση της συμβάσεως και την παραχώρηση το κάνατε μετά; Πραγματικά, δεν καταλαβαίνω. Μπράβο! Κάλλιο αργά παρά ποτέ.
Ελέχθη ότι είναι κολοβό έργο. Όντως είναι κολοβό έργο. Παραμένει κολοβό και με το νότιο τμήμα. Η Ε65 είχε και έχει ακόμα προβλήματα βιωσιμότητας. Είναι ένας δρόμος δύσκολος. Από την πρώτη στιγμή ήταν. Από τη στιγμή που αποφασίστηκε πολιτικά να γίνει, από τη στιγμή που χαράχθηκε η ΠΑΘΕ με τον τρόπο που χαράχθηκε, ήταν ένας δρόμος δύσκολος η Ε65 -είναι δεδομένο-, αλλά χωρίς το τμήμα Τρίκαλα-Κηπουρειό δεν είναι ολοκληρωμένος. Δεν θα γίνει ποτέ οικονομικά βιώσιμος χωρίς το βόρειο τμήμα.
Για την Θεσσαλία και την Κεντρική Ελλάδα είναι ένα έργο πνοής υπό την προϋπόθεση ότι θα συνδέσει την Εγνατία με την Θεσσαλία, θα συνδέσει την Ηγουμενίτσα με τον Βόλο, θα συνδέσει την Κρυσταλλοπηγή με την Αθήνα. Αν δεν ολοκληρωθεί το βόρειο τμήμα, δεν έχουμε στα χέρια μας πολύ μεγάλα πράγματα. Αναγνωρίζω ότι είναι σημαντική πρόοδος για τους Τρικαλινούς που θα πάνε στα Τρίκαλα πιο γρήγορα και ούτω καθεξής.
Σε επίπεδο εθνικών μεταφορών, όμως, και ανάπτυξης και ως αναπτυξιακό έργο δεν ολοκληρώνεται παρά μόνο αν ολοκληρωθεί το βόρειο τμήμα. Πού βρίσκεται το βόρειο τμήμα; Έχει αλλάξει -κατ’ εμέ σωστά- η χάραξη προς Κηπουρειό. Έχουν εξασφαλιστεί χρήματα; Βρισκόμαστε στο κενό.
Άκουσα, για τον κάθετο άξονα της Ξάνθης, χιλιάδες πράγματα να αναφέρονται σήμερα στη συζήτηση. Δεν άκουσα άχνα κυριολεκτικά ούτε από εσάς, κύριε Υπουργέ, ούτε από σας κανέναν άλλο της Συμπολίτευσης για το πού βρίσκεται το βόρειο τμήμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Δεν μίλησα.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΑΡΓΙΩΤΑΣ: Ναι, αυτό λέω και εγώ ότι δεν μιλήσατε. Μιλήσατε χθες. Διάβασα και τα πρακτικά της Επιτροπής, όλα τα πρακτικά και ούτε εκεί άκουσα άχνα,. Δεν υπάρχει καμιά αναφορά, σαν να μη γίνεται. Ακούω ότι είναι στην έγκριση για την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και ψάχνουμε λεφτά από εκεί. Μακάρι. Τι έχει γίνει με τις απαλλοτριώσεις; Έχει τελειώσει η μελέτη, είναι δεδομένα τα σημεία που θα περάσει. Απ’ όσο ξέρω, δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα με τις απαλλοτριώσεις, πράγμα που σημαίνει ότι θα πάρουμε λεφτά από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα, αν είμαστε τυχεροί και μετά θα περιμένουμε δυόμισι χρόνια να ολοκληρώσουμε τις απαλλοτριώσεις για να πάρουμε τα λεφτά. Πού βρίσκεται, λοιπόν, ένα μεγάλο τμήμα; Δεν υπάρχει καμία κουβέντα για κάθετους άξονες διασύνδεσης της Εγνατίας με την Θεσσαλία. Ο ένας είναι αυτός. Ο δεύτερος είναι το Κοζάνη-Ελασσόνα. Δεν υπάρχει καμιά κουβέντα και καμιά πρόταση.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Ολοκληρώστε, κύριε Μπαργιώτα.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΑΡΓΙΩΤΑΣ: Ολοκληρώνω με αυτό.
Ολοκληρώνω, λέγοντας ξανά ότι η Ε65, το νότιο τμήμα της και η ολοκλήρωση της μέχρι την Εγνατία είναι ένα μεγάλο έργο υπό την προϋπόθεση ότι θα ολοκληρωθεί. Έχουμε μείνει πάρα πολύ πίσω με διαχρονικές ευθύνες και αυτής της Κυβέρνησης, αλλά κυρίως των παλαιότερων -δεν υπάρχει θέμα-, αλλά πρέπει να ολοκληρωθεί και ολοκλήρωση σημαίνει το βόρειο τμήμα. Σας ευχαριστώ».

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here