“Κυκλοφοριακό, εμμονή της Δημοτικής αρχής στον λάθος σχεδιασμό και ιστορίες καθημερινής απόγνωσης”

161

Ερώτηση της «Λαρισαίων Κοινόν» για τα προβλήματα που έχει προκαλέσει η εφαρμογή του Σ.Β.Α.Κ στο σημερινό Δημοτικό Συμβούλιο

Τα τελευταία χρόνια οι πολίτες της Λάρισας στο πλαίσιο της εφαρμογής του ΣΒΑΚ (Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας), έχουν υπομείνει και συνεχίζουν να υπομένουν, ειδικά σε κάποιες γειτονιές, μεγάλη ταλαιπωρία ως τίμημα, προκειμένου να δουν επιτέλους αυτή την πόλη να αλλάζει μορφή, να γίνεται φιλικότερη προς τον πολίτη της και να υιοθετεί καλές πρακτικές που θα τις δώσουν τον αέρα και τη σφραγίδα να συγκρίνεται με τα σύγχρονα μεγάλα αστικά κέντρα, γιατί όχι και τα Ευρωπαϊκά.
Ωστόσο, οι αλλαγές που έφερε το ΣΒΑΚ στο κέντρο της Λάρισας μάλλον επιδείνωσε με νέα προβλήματα την καθημερινότητα των κατοίκων της, παρά πρόσφερε λύσεις. Όσοι διαμένουν στο κέντρο, ζουν καθημερινά το δικό τους σιωπηλό Γολγοθά, για να προσεγγίσουν τις κατοικίες τους. Αντί να ξεκινήσει από το μείζον πρόβλημα των χώρων στάθμευσης με τη δημιουργία περιφερειακών parking, επελέγησαν «έργα βιτρίνας» στο κέντρο. Αυτό έχει ως συνέπεια την απώλεια 4.500 (!) θέσεων στάθμευσης στο κέντρο, προκαλώντας τεράστιο πρόβλημα στους μόνιμους κατοίκους αλλά και σε όσους εργάζονται σ’αυτό. Σε ώρες αιχμής προκαλείται κυκλοφοριακή συμφόρηση σε πολλές οδούς περιμετρικά του κέντρου. Η εφαρμογή της πρώτης φάσεως του ΣΒΑΚ δυστυχώς, έχει οξύνει το κυκλοφοριακό και έχει υποβαθμίσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων.
Μετά την ολοκλήρωση των έργων, πολλοί δρόμοι άλλαξαν κατεύθυνση – χωρίς προφανή λόγο – δημιουργώντας ένα κομφούζιο στο κέντρο της Πόλης.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η οδός Κολοκοτρώνη με την προέκτασή της, τη Λάμπρου Κατσώνη. Πριν τις αλλαγές, υπήρχε η δυνατότητα, κάποιος να μπει στην οδό Κολοκοτρώνη από την Ηρώων Πολυτεχνείου και να βγει στην 23ης Οκτωβρίου αποφεύγοντας κεντρικές αρτηρίες της πόλης.
Τώρα αυτό είναι ανέφικτο, καθώς ο συγκεκριμένος δρόμος αλλάζει 4 φορές κατεύθυνση!!!
Παρόμοια, η οδός Μιαούλη έχει κατεύθυνση προς την Ηρώων Πολυτεχνείου, εκτός από ένα ενδιάμεσο τμήμα της (από Ηπείρου προς Μανδηλαρά) που είναι αντίθετο. Κατεβαίνοντας εξάλλου, την 23η Οκτωβρίου έχεις πλέον τη δυνατότητα να στρίψεις δεξιά στη Νικοτσάρα (ο δρόμος άλλαξε κατεύθυνση), για να βγεις στη Λάμπρου Κατσώνη και να οδηγηθείς πάλι στην 23η Οκτωβρίου ή στην πολύπαθη πια 28η Οκτωβρίου, με τα απίστευτης ταλαιπωρίας και απώλειας χρόνου μποτιλιαρίσματά της. Η συγκεκριμένη αλλαγή είναι απορίας άξιο τι εξυπηρετεί, καθώς 50 μέτρα πιο κάτω από τη Νικοτσάρα βρίσκεται η οδός Κανάρη μέσω της οποίας μπορείς να μεταβείς στη Λάμπρου Κατσώνη. Αλλά και η αλλαγή κατεύθυνσης τμήματος της Κοραή (από Λάμπρου Κατσώνη μέχρι 28η Οκτωβρίου) αποτελεί άλλη μια ανεξήγητη αλλαγή που μόνο τεράστια προβλήματα έχει δημιουργήσει στο κέντρο της Λάρισας. Οι παραπάνω αλλαγές έχουν εμφανώς επιβαρύνει την 28η Οκτωβρίου, η οποία εμφανίζει πολύ συχνά μποτιλιάρισμα. Άλλωστε, αν μπεις στη Μανδηλαρά μετά την Υψηλάντου και θέλεις να κατέβεις στην Ηρώων Πολυτεχνείου είναι ο μοναδικός δρόμος που σε οδηγεί εκεί. Θα πρέπει όμως να αντιμετωπίσεις το φανάρι στη συμβολή 28ης Οκτωβρίου και Ηρώων Πολυτεχνείου, το οποίο μετά βίας επιτρέπει τη διέλευση ελάχιστων, στην καλύτερη περίπτωση, τριών οχημάτων(!).
Επιπλέον έχει χαθεί και η εναλλακτική επιλογή της Ιουστινιανού που έγινε δρόμος ήπιας κυκλοφορίας, μίας κατεύθυνσης η μισή και αντίθετης κατεύθυνσης η υπόλοιπη.
Η εναλλακτική είναι να διασχίσεις τη Μανδηλαρά με ό,τι αυτό συνεπάγεται (κίνηση, φωτεινοί σηματοδότες), για να βρεθείς στην Ανθίμου Γαζή και να εξαντλήσεις για άλλη μία φορά τα όρια της υπομονής σου με νέο μποτιλιάρισμα.
Στις οδούς Ηπείρου και Μανδηλαρά είναι επικίνδυνη έως αδύνατη η συμπόρευση ποδήλατων και οχημάτων διότι είναι στενό το οδόστρωμα. και δεν υπάρχει στην πράξη ποδηλατόδρομος.
Στην οδό Λάμπρου Κατσώνη το πεζοδρόμιο είναι στενό και δεν διαχωρίζεται με τον ποδηλατοδρόμο παρά μόνον χρωματικά, έτσι οι πεζοί αναγκάζονται να περπατούν μέσα στον ποδηλατόδρομο λόγω χώρου. Στο νεοκατασκευασμένο τμήμα της οδού Ρούσβελτ, μεταξύ Ηπείρου και Οικονόμου εξ Οικονόμων. η είσοδος είναι. πολύ στενή για τα οχήματα και οι νησίδες επικίνδυνες για όλα τα οχήματα και δίκυκλα λόγω μη διακριτότητας, ειδικά σε περίπτωση συσκότισης
Όλη αυτή η ανεκδιήγητη κατάσταση δημιουργεί αδικαιολόγητα μεγάλη αναστάτωση σε όσους διαμένουν σε αυτή την περιοχή και χρειάζεται καθημερινά να μετακινούνται με τα οχήματά τους, είτε για να πάνε στην εργασία τους ή για οποιαδήποτε άλλο θέμα απαιτεί χρήση αυτοκινήτου.

Από τις ανωτέρω ενδεικτικές παρατηρήσεις είναι πασιφανές ότι η υλοποίηση της πρώτης φάσης του ΣΒΑΚ έχει δημιουργήσει οξύτατο πρόβλημα στην πόλη και έχει υποβαθμίσει δραματική την καθημερινότητα των δημοτών. Απαιτούνται άμεσες παρεμβάσεις από τη Δημοτική Αρχή για να δοθούν λύσεις, με άξονα και γνώμονα τη βελτίωση της ζωής των κατοίκων της πόλης. Πάντως ένα είναι σίγουρο: στο πλαίσιο του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, έχει επιτευχθεί η «κινητικότητα» των πολιτών που διαμένουν στο κέντρο της πόλης. Όσον αφορά τη «βιώσιμη αστική κινητικότητα» μάλλον είναι αμφίβολη η επίτευξή της. Όταν ένας καθόλου ευκαταφρόνητος αριθμός πολιτών μετά τις νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις υποχρεώνεται να επωμιστεί άμεσα και καθημερινά αλλαγές τόσο ασύμφορες και δαιδαλώδεις, που το επιτραπέζιο «Φιδάκι» να ωχριά, τότε ειλικρινά και χωρίς υπερβολή κανέναν δεν εξυπηρετούν ούτε πείθουν οι προσπάθειες, όσο μεγαλεπήβολες και αν παρουσιάζονται.
Αυτονόητο είναι τέλος, ότι κανένας στο μέλλον δε θα μπορέσει να καθησυχάσει τον φόβο των πολιτών- μιας και τα έργα δεν έχουν ολοκληρωθεί- μήπως μελλοντικά η κατάσταση επιδεινωθεί ακόμη περισσότερο με νέες «αλλαγές» και σε άλλους δρόμους, γεγονός που θα μετατρέψει τη Λάρισα από ένα πολλά υποσχόμενο αστικό κέντρο, σε μία βασανιστική πόλη, που δε σέβεται την καθημερινότητα των πολιτών της, καταδικάζοντας τον ίδιο της τον εαυτό!

Η Δημοτική Παράταξη «Λαρισαίων Κοινόν» προτείνει την δημιουργία Διαπαραταξιακής επιτροπής, η οποία σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς (Τ.Ε.Ε, Πυροσβεστική, Τροχαία, Αστικά Λεωφορεία, Ταξί, εκπροσώπους κατοίκων, καταστηματάρχες διανομείς κ.λ.π.) θα προβεί άμεσα σε λεπτομερή καταγραφή και χαρτογράφηση των παραλείψεων, των αστοχιών και των κυκλοφοριακών προβλημάτων και θα προτείνει λύσεις για την αντιμετώπιση όλων των δυσλειτουργιών που επιβαρύνουν την πόλη αλλά και επιδεινώνουν την καθημερινότητα των δημοτών.

Κώστας Βαϊούλης
Επικεφαλής Δημοτικής Παράταξης «Λαρισαίων Κοινόν» – Δημοτικός Σύμβουλος

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here