Η επέλαση των drones στη Λάρισα

548

Κάθε τρεις και λίγο ένα νέο τεχνολογικό επίτευγμα ξεπηδά και μπαίνει στη ζωή μας. Όλα πλέον μπορούν να γίνουν εύκολα μέσω των έξυπνων συσκευών που παρέχουν απεριόριστες δυνατότητες στους χρήστες τους.

Έτσι δεν είναι περίεργο που συνεχώς και μια καινούρια «μόδα» εμφανίζεται. Τα τελευταία χρόνια «πακέτο» με τα smartphones πάνε και τα droneς (Unmanned Aerial Vehicles (UAVs) δηλαδή, στα ελληνικά, τα «Μη Επανδρωμένα Ιπτάμενα Οχήματα» (ΜΕΙΟ). Πλέον είναι η νέα συνήθεια μικρών και μεγάλων, επαγγελματιών ή μη. Τα βλέπουμε παντού σε συναυλίες, γάμους, βαφτίσεις, ταινίες, ντοκιμαντέρ, στα χέρια μικρών παιδιών που απλά τα χειρίζονται μέσω των κινητών τους και επιδιώκουν την τέλεια λήψη. Είναι αυτές οι μικρές ιπτάμενες έξυπνες συσκευές, που μοιάζουν με ελικοπτεράκια και έχουν κατακλύσει και τον ελληνικό ουρανό. Μπορούν να χρησιμεύσουν σε δεκάδες περιπτώσεις, από μετακινήσεις προϊόντων μέχρι πανοραμικά πλάνα και από κατασκοπεία μέχρι διασκέδαση.

Όλα τα ωραία όμως μπορούν να αποβούν καταστροφικά στα χέρια ακατάλληλων χρηστών, γι’ αυτό και επαγγελματίες που τα χρησιμοποιούν στη δουλειά τους συστήνουν προσοχή, καθώς μιλάμε πάντα για μηχανήματα. Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, ότι για να πετάξει κάποιος drone σε μεγάλο ύψος πρέπει να είναι κάτοχος ειδικής άδειας από την ΥΠΑ (Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας).

Ο Λαρισαίος Πασχάλης Μάντης είναι σκηνοθέτης και για τον ίδιο τα drones είναι από τα πολυτιμότερα εργαλεία στη δουλειά του «Τα drones αναθεωρούν τον τρόπο με τον οποίο γίνεται μια ταινία ή τηλεοπτική παραγωγή, στέλνουν τα μάτια μας εκεί όπου τα σώματά μας δεν μπορούν εύκολα να πάνε χωρίς εμπόδια. Αν σκεφτείς την παραδοσιακή τέχνη και την αναγεννησιακή προοπτική, ο μοναδικός τρόπος θέασης ήταν από έδαφος με μια σταθερή γραμμή ορίζοντα. Τα drones καταρρίπτουν αυτό τον κανόνα μας. Μας ταξιδεύουν έξω από το σώμα μας με έναν συγκεκριμένο τρόπο, κάτι που μας δίνει μια άλλη προοπτική. Δεν υπάρχει πλέον κινηματογραφική παραγωγή χωρίς τη χρήση drone» επισημαίνει ο Λαρισαίος σκηνοθέτης. Μάλιστα, όπως τονίζει, τα Drones αποδείχθηκαν ιδιαίτερα χρήσιμα στον κινηματογράφο σε σκηνές δράσης, επιτρέποντας στους θεατές να κοιτάξουν με διαφορετική ματιά τη δράση των χαρακτήρων.

«Τα μεγάλα στούντιο βρίσκουν όλο και πιο δημιουργικούς τρόπους για να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία των drones. Στο Jurassic World του 2015, μία κάμερα τοποθετημένη στη μύτη ενός drone περνά χαμηλά μέσα σ’ ένα πλήθος ανθρώπων που δέχονται επίθεση από τους πτερόσαυρους για να μιμηθούν την κίνηση των δεινοσαύρων» λέει χαρακτηριστικά. Όσο για το αν η χρήση τους απαιτεί κάποιας μορφής εκπαίδευση, αναφέρει σχετικά:

«Οι χειριστές που κάνουν επαγγελματική χρήση ενός drone πρέπει να είναι κάτοχοι άδειας χειριστή συγκεκριμένης κατηγορίας (ανάλογα με τo βάρος του drone – οι άδειες χωρίζονται σε κατηγορίες) που χορηγείται από την ΥΠΑ. Προκειμένου να αδειοδοτηθεί ένας υποψήφιος, επαγγελματίας χειριστής, πρέπει να ολοκληρώσει πρόγραμμα θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης σε αδειοδοτημένο Εκπαιδευτικό Κέντρο, καθώς και να πετύχει στις θεωρητικές εξετάσεις της ΥΠΑ και σε πρακτική εξέταση ενώπιον πιστοποιημένου εξεταστή». Για το ύψος που μπορεί κάποιος να πετά τη συσκευή του, σχολιάζει ότι εξαρτάται από το είδος των πλάνων και τη χρήση τους (αν είναι ταινία, ντοκιμαντέρ, κ.λπ.). Πάντως το μέγιστο υψόμετρο που επιτρέπεται η πτήση των drone, είναι 400 πόδια χωρίς άδεια, αλλά για πτήσεις σε μεγαλύτερο ύψος απαιτείται άδεια από την ΥΠΑ. Συνήθως όμως το ύψος πτήσεων δεν υπερβαίνει τα 400 πόδια. Για την απόκτηση μίας τέτοιας συσκευής για επαγγελματική χρήση, οι τιμές ξεκινούν από 800 έως 1.000 ευρώ και μπορούν να φτάσουν τις πολλές χιλιάδες ευρώ ανάλογα με τις ανάγκες.

Τέλος, στο ερώτημα αν η χρήση του ενέχει κινδύνους π.χ. τραυματισμούς από πτώση drone, ο κ. Μάντης απαντά ότι αν και εφόσον τηρούνται όλα τα πρότυπα και οι δικλείδες ασφαλείας, σχεδόν μηδενίζεται ο κίνδυνος. Αλλά επειδή πρόκειται για μηχανήματα, πάντα υπάρχει η πιθανότητα βλάβης ή ατυχήματος και δεν μπορεί να το αποκλείσει κανείς.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Λαρισαίος επαγγελματίας φωτογράφος κ. Αστέριος Καρδοματέας, που ναι μεν το χρησιμοποιεί στη δουλειά του, από την άλλη είναι αρκετά επιφυλακτικός και παίρνει όλα τα μέτρα προς αποφυγήν κάποιου ατυχήματος. Όπως λέει, τα τελευταία χρόνια η συγκεκριμένη τεχνολογία έχει μπει και σε γεγονότα, όπως γάμοι και βαφτίσεις. Πανοραμικά πλάνα για το γαμήλιο βίντεο ή λήψεις φωτογραφιών που μέχρι πρότινος ήταν μονάχα επίγειες. Ωστόσο, όπως τονίζει «παν μέτρο άριστον». «Θεωρώ ότι ναι, έχει βοηθήσει τη δουλειά μου αλλά επειδή πάντα μιλάμε για ένα μηχάνημα που ίπταται μέχρι να τηρούνται κάποιοι κανόνες ασφαλείας. Προσωπικά αποφεύγω να το πετάω πάνω από συγκεντρωμένο πλήθος γιατί ποτέ δεν μπορείς να ξέρεις τι θα συμβεί. Μπορεί να πάρω κάποια πλάνα πριν ξεκινήσει το μυστήριο αλλά ποτέ πάνω από τα κεφάλια του κόσμου και σε πυκνοκατοικημένες περιοχές. Τα ζευγάρια το επιλέγουν κυρίως για το next day(φωτογράφιση την επόμενη μέρα του μυστηρίου) όπου και εκεί το χρησιμοποιώ πάντα με προσοχή» σχολιάζει.

ΤΑ ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΑ

Μπορεί για κάποιους να είναι πολύτιμα εργαλεία για τη δουλειά τους, όμως πλέον drone μπορεί να κατέχει ο οποιοσδήποτε, αφού η πώλησή τους ξεκινά από τα 50 ευρώ. Πολλοί έφηβοι τα επιλέγουν αφού λειτουργούν ως τηλεκατευθυνόμενα quadrocopters, και διαθέτουν ενσωματωμένη κάμερα που «τραβάει» πανοραμικά εντυπωσιακά πλάνα. Έτσι ενώ «πιλοτάρουν», το HD βίντεο καταγράφεται και αποστέλλεται απευθείας στη συσκευή τους. Μάλιστα, χάρη στη λειτουργία αυτόματου πιλότου των περισσότερων drones που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά, ο καθένας μπορεί να γίνει «ειδικός» αφού οι ενσωματωμένοι αισθητήρες επιτρέπουν εύκολη απογείωση και προσγείωση.

Της Νατάσας Πολυγένη

Πηγή: eleftheria.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here